Przedsiębiorcy, którzy decydują się na założenie spółki zawrzeć muszą w tym celu odpowiedni dokument. Co powinien zawierać statut spółki? Poprawne sformułowanie statutu jest niezwykle istotne z punktu widzenia konsekwencji prawnych. Niektóre elementy opisane w Kodeksie Spółek Handlowych nazywane są obligatoryjnymi. Oznacza to, że każdy statut powinien je zawierać, bez względu na formę prawną. Wśród obowiązkowych postanowień umowy znaleźć muszą się między innymi firma i siedziba spółki, określenie wartości wkładów wnoszonych przez wspólników, przedmiot działalności spółki według Polskiej Klasyfikacji Działalności, a także czas trwania jeżeli został oznaczony. Postanowienia te należy zawrzeć:
- w tradycyjnej formie, czyli w akcie notarialnym,
- w sposób elektroniczny, za pomocą wzorca umowy.
Umowa przedsiębiorstwa sporządzona zostaje w celu utworzenia działalności gospodarczej, a także, aby sprecyzować status organizacyjny oraz zasady funkcjonowania firmy.
Założyciele firm nie decydują się na zawieranie umowy o treści ograniczonej do ustawowego minimum. Uregulowanie przez wspólników wszelkich kwestii, także tych dodatkowych, pozwala na odpowiednie dostosowanie statusu i zasad spółki do indywidualnych preferencji i założeń wspólników. Ustawodawca pozostawia wspólnikom w zakresie umowy swobodę kształtowania treści. Przy konstruowaniu statutu spółki istotne jest, aby wziąć pod uwagę wszelkie dodatkowe zapisy i szczegółowe uprawnienia organów. Warto zaznaczyć, że późniejsze wprowadzanie modyfikacji skutkuje dodatkowymi formalnościami i długotrwałymi procedurami.
Do najczęściej spotykanych postanowień dodatkowych wyróżnia się:
- przesłanki umorzenia i ograniczenia w zbywaniu udziałów,
- obowiązek wniesienia dopłat,
- specjalne zasady powoływania członków,
- możliwość podwyższenia kapitału zakładowego bez konieczności zmiany w treści umowy.
Kto sporządza statut?
Statut to forma dokumentu, która przypisana jest dla spółki akcyjnej oraz komandytowo-akcyjnej. Dla reszty form organizacyjno-prawnych użyć można umowy w formie tradycyjnej lub elektronicznej. Statut, według prawa sporządzony musi zostać w obecności notariusza, ponieważ przyjmuje postać aktu notarialnego. W czasie zawierania dokumentu, postanowienia zgodne muszą być z odgórnie narzuconymi zasadami oraz ograniczeniami wynikającymi z przepisów Kodeksu Spółek Handlowych.
Poza spółkami, statut jako wspólne oświadczenie woli podmiotów muszą sporządzić także stowarzyszenia, fundusze, spółdzielnie, związki zawodowe, organizacje pracodawców oraz przedsiębiorstwa państwowe.
Po zapoznaniu się z tym co powinien zawierać statut spółki i przekazaniem dokumentów rejestracyjnych do Krajowego Rejestru Sądowego, spółka nabywa osobowość prawną.
Ważne jest, aby przedsiębiorca prawidłowo i kompletnie sporządził wszelkie wnioski rejestracyjne. Od momentu wpisu statut stanowi dokument, który reguluje wszelkie zasady spółki. Jeżeli jednak dokument będzie musiał ulec modyfikacji, to wymagane będzie zwołanie walnego zgromadzenia.
—
Zmiana statutu spółki w KRS – czytaj więcej!